Ionity

Da Nissan introducerede deres elektriske LEAF i 2010-2011, fik de plantet den asiatiske standard for hurtigladning CHAdeMO ganske solidt i den europæiske muld. Hvilket har gjort at de hurtigladere der i dag bliver sat op i europa, skal understøtte to DC hurtigladestandarder og oftest også en medium AC-standard, for at dække behovet for de fleste elbilister.

Problemet med CHAdeMO DC-standarden er at den kun er til hurtigladning og man skal derfor have endnu en port for også at kunne bruge AC laderne, der typisk er knapt så hurtige og har en lavere effektivitet. Det kan for eksempel være i ens egen indkørsel, hvor man næppe har infrastrukturen til at opsætte en dyr DC-ladestander.

Senere har de europæiske elbilfabrikanter valgt at benytte sig af en af to varianter af CCS standarden til hurtigladning. Her kombineres et Type 2 stik med en DC-udvidelse. Kort sagt to stik i et, hvilket sparer en del plads og nedbringer kompleksiteten for bilfabrikanten en smule.

På den anden siden af Atlanterhavet benyttes der en anden CCS variant, der kombinerer et Type-1 stik med en DC-udvidelse.

Derudover findes der to revisioner af CSS, nemligversion 1.0 - der understøtter optil 80kW og en version 2.0, der understøtter optil 350KW.

For at gøre forvirringen total har Tesla ligeledes valgt at benytte en modificeret Type-2 i Europa og deres eget format på den anden side af Atlanterhavet.

Efter forlydender skulle Tesla rent teknisk benyttes sig af en modificeret CHAdeMO protokol. Hvilket har resulteret i at, der nu findes et CHAdeMO-adapter, der gør det muligt at lade sin Tesla på en CHAdeMO ladestander.

Selvom mange kan blive enige om at Teslas køretøjer er ganske fabelagtige. Så er disse egentlig ikke firmaets vigtigste aktiv.

Det er derimod det netværk af Superladere som firmaet har opbygget, over det meste af verden. De er ikke bare opstillet tilfældigt, men danner korridorer på tværs af lande og kontinenter - for at gøre lange ture bekvemme.

I Danmark har Tesla opstillet deres Superladere i en T-form, således at der går en korridor fra færgerne i Nordjylland og til den bevogtede tyske grænse i syd, samt til Øresundsbroen og dermed også fra Øresundsbroen og til den bevogtede sydlige grænse til Tyskland. Hvis Femeren-forbindelsen bliver til noget, vil en korridor hertil, ligeledes blive realiseret og strukturen antage en H-form.

Tesla har forsøgt at give andre elbilfabrikanter lov til at benytte deres superladernetværk, dog uden succes.

Game on

BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company og Volkswagen Group (Volkswagen AG, Audi AG og Porche AG) har lugtet lunten og har nu besluttet sig for at gribe denne korridor-strategi og ikke mindst den elektriske bold.

De er gået sammen, for at lave deres eget superladenet med 350 kW CCS2 hurtigladere (Naturligvis bagudkompatible med den eksisterende CCS2) - der skal danne deres egne langdistance korridorer, på langs og tværs af Europa.

De kalder dette High Power Charging Network (HPC), som jeg tror at det hedder på dansk, for IONITY og har meget travlt med at få det opbygget.

Spadestikket til de første tyve stationer, er taget i årets første måned og de første er sidst på foråret taget i brug.

Ladestationerne bliver anlagt med omkring 120 kilometers afstand på større veje i Tyskland, Norge og Østrig. Næste år kommer der yderligere 100 af disse stationer, igennem partnerskaber med blandt andet “Tank og Rast”, Circle-K og OMV. Der arbejdes på flere partnerskaber med eksisterende ladenetværk. Målet er at have etableret 400 HPC-stationer i 2020.

Denne satsning sætter den japanske CHAdeMO ladestandard skakmat på europæisk jord, hvor det i disse dage kun er Nissan LEAF og Kia Soul EV, der holder CHAdeMO-fanen højt.

Pas på Tesla - nu angriber titanerne …..

Henvisninger: